Catatan Popular

Sabtu, 5 Mac 2011

Aku dan hobi memasak....

senja di Temalat


Hari nie Sabtu...skolah cuti..ada mber2 aku yang bekerja hari nie ..maybe skolah ganti kot...tapi aku ?alhamdulillah..boley la rileks2 sambil bersantai kat dalam hutan nie seperti hari2 sabtu yang telah kulalui sejak 2tahun di dalam Hutan Borneo nie....apapun..Sabtu depan pasti berbeza sebab bermulanya cuti sekolah selama seminggu..dapatlah bersama anak n bini tersayang di Ipoh sana....dan semestinya peluang bercuti bersama kluarga ni lah saat yang paling aku tggu2 dan seringkali melihat kearah kalendar..hehe
Biasanya hari2 cuti nie aku xdak apa aktiviti di sekolah..so disebabkan xboleh nak kemana-mana...aku banyak menghabiskan masa di rumah...selalunya time2 cuti nie lah aku nak masak sedap2 pun..seminggu sekali .hehe
Ok..berikut ni adalah di antara menu2 popular n favourite yang aku slalu masak di dalam hutan nie bagi memenuhi masa lapang dan juga memenuhi ruang tekak dan perut aku..haha..


kari udang + kacang buncis..

Kalau di kg..aku suka sangat mak aku masak gulai udang ni bsama kacang buncis..mmg terasa sedap skali..kalau nak lagi sedap..tambah cabai muda yang kaler hijau tu..aroma udang dan kari tu akan segera membangkitkan selera...Aku slalu guna Rempah Kari Babas.sbb mak aku pakai rempah tu je..hee

Masak Lemak Ikan Baung.

Aku..masak lemak ni kurang sikit..tapi hari tu..aku mmancing kat tepi Sg Rejang..skali dapat Ikan Baung yang agak besar (saiz lengan)...terus aku terpikir nak buat masak lemak je...kalau ada tempoyak lagi best nie..buat gulai tempoyak.Tapi ni pun dah kira syukur dah..sbb ikan free..manis plak tu sbb ikan fresh...2hari aku dok makan lauk nie je xhabis2..hehehe

Karipap

Aku dan Karipap mmg xdapat dipisahkan...mmg sejak kecil lagi aku suka sangat makan karipap...Kalau ke pasar malam atau pasar ramadan pun kuih ini lah yang akan aku cari dulu..xtahu kenapa..hehe..Mujur lah xsusah sangat nak buat kuih karipap ini..hanya memerlukan sedikit kerajinan je.Aku slalu buat karipap nie time bulan puasa...kalau bulan2 biasa tu ada jugak buat cuma jarang la...tengok pada mood jugak...Aku biasanya buat Karipap ini kentang...kalau ada daging pun lagi sedap...ikut seleralah..

Bihun sup..

Nie pun salah satu makanan favourite aku..Bihun sup...Kalau di Kg..slalunya aku suka makan Bihun Sup Kg Paya...kedai tepi jalan tu..mmg sedap bihun sup dia. tapi di Sarawak ni susah la nak cari Bihun Sup yang sedap mcm tu..so nak xnak..kena buat sendiri lah..Wpun xsesedap Bihun Sup Kg Paya..Namun sekadar penghilang rasa rindu kpd Bihun Sup pun jadi lah...aku suka letak ayam yg diracik halus2 bsama kuah...pastu kuah kicapnya pedas sikit..fuhhhh.....lepas makan..berasap telinga..hehe

Laksa Kedah..

Aku paling hantu skali ngan laksa la..sebab dalam family aku pun..semua hantu laksa...Mak,kakak2 n adik2 aku smua hantu laksa..so kalau kat rumah tu..menu laksa slalu lah xpnah miss dlm sebulan mesti 3-4kali mak buat.Sbb tu aku curi2 blajar resepi kuah laksa dari mak..Atleast bila aku dah berada jauh di rantau nie..xsuah utk aku terus menikmati kelazatan laksa mak...Cuma di Sarawak nie..susah utk dapat laksa kering spt di smnjg..kalau ada pun semua buatan dari CHINA..huhu..so,nak xnak kena la buat keje lebih masa sket kan.Biasanya bila balik bcuti di smnjg...aku akan beli laksa kering ..dari Kedah..sebab yang buatan Kedah tu urat dia halus2...slalu aku bawak 5-6paket la ke srwk nie..cukup la utk makan Laksa sebulan skali...Biasanya kat sini olehkerana susah nak dapat ikan2 segar..aku slalu guna Ikan Temenung Jalur..Atau dikenali ngan nama komersial nya Ikan MAbong..kerana isi ikan Mabong nie manis n sedap bila dibuat laksa...nyum nyum...

ayam masak merah..

Ini pun salah satu menu kesukaan aku..ayam masak merah ..sbb aku nie jenis suka masakan yang pedas2..baik kari atau apa jua masakan..yang penting mesti pedas...Lagipun menu ni paling senang dan cepat untuk disediakan..xbanyak bahan sangat diperlukan...Pastu makan pun puashati n menepati standard kualiti selera aku..hehee

Kari Kambing


Yang nie..mmg paling sukar utk dijumpai di Sarawak ...Kalau di Sibu..hanya ada 2 Restoran mamak je yang menyediakan menu Kari Kambing ni..huhu..so,dengan segala kepayahan ni..aku tpaksa mencari kedai yang menjual daging kambing halal bagi menjayakan misi aku memasak kari kambing kesukaanku...Alhamdulillah..ada satu kedai Frozen food yang menjual daging kambing India..Halal..hehe..so dapat gak la merasa Kari Kambing buatan sendiri yang xkurang sedapnya bbanding Kari Kambing Mamak...yang lagi bagus nya boleh makan sampai 2-3hari,,hehehe

Ayam Masalla

Resepi ni sebenarnya aku main hentam je...hehe..tapi ok gak rasa dia..Kalau kat kg,,tgk mak slalu buat mcm ni...bahan2 dia cili kering,bwg merah n halia..goreng dulu sampai naik bau..pastu blend...then tumis je bahan2 tu ngan rempah ratus...kalau nak campur Rempah Kari Daging sikit pun boleh gak..rasa dia seakan kari mamak..tapi jangan masuk santan..kalau masuk santan ,.dah jadi Rendang Babu..hehe...selamat mencuba

Kari sotong..

Seperti mana yang telah aku bgtau awal2..menu2 aku banyak berkonsepkan kari..sebab aku suka makan kari..hehe...Salah satu hidangan yang agak special dan aku suka ialah kari sotong...then ada pulak Ikan Kari Bakar Cicah Air Asam..fuhh..cukup membakar selera terutamanya di Bulan Ramadhan...jadi ..di bulan2 biasa pun time aku kluar ke Sibu...jika terpandangkan sotong2 yang fresh nie..pasti aku xkan ketinggalan utk membelinya..beserta Ikan Pari yang agak fresh utk dibakar...cukup utk satu hidangan yang amat superb..hehe
Kari Sotong,Ikan Pari Bakar n Air asam.

Kari Ayam..

Ni pulak..kesinambungan dari kari2 yang aku suka masak...Kari Ayam..hehe..slalu aku masak ..mmg xpnah jemu kalau makan kari ayam ni..nak pulak kalau dapat ayam kampung..lagi la sodap...boleh makan 2-3 hari..pagi2 lak kalau xde apa nak bfas..cukup sekadar makan roti gardenia cicah dengan Kuah kari ayam nie..pun sodap..hehe

Nasi Lemak...

Nie...Nasik Lemak...aku jarang masak nasi lemak..wpun suke makan tapi jarang le aku masak nasik lemak nie...sbb buat sdiri xsedap kot..hehe


KueyTeow Kerang...


Ni pun salah satu menu petang favorite aku...Kalau di Taiping..banyak kedai2 KoayTeow yg top..mcm Restoran DOLi, Restoran Deris Charkoayteow Cht jering dan sebagainya..tapi di Sarawak nie..kalau ada pun.nun di Sibu sana..2jam pjalanan menaiki bot..so kalau mau masak sndiri...lagi bagus..pastikan bahan2 smua cukup la spt..Koayteow urat halus,Kuchai,Kerang atau Udang Kecil,Taugey..tu di antara main Ingredients la..kalau ada Sos @Kicap Mee lagi bagus....menambahkan kelazatan..hehe

Nasi Minyak,Daging RendangBesar,Daging Rebus,Air asam

Ini pulak..menu yang jarang skali nak dapat di mana2 restoran..tapi kalau pergi ke Kg Cheh di waktu ada kenduri..ini lah di antara menu yang mungkin kita akan jumpa...aku beberapa kali cuba dengan menggunakan resepi sendiri...akhirnya jadilah seperti kat atas nie..Cuma agak renyah kerana tpaksa membeli bahan2 yg pelbagai spt Minyak Sapi,Susu Cair daging dan sebagainya tetapi hasilnya...mmg berbaloi..2minggu berturut2 aku masak nasik minyak nie...mmg puas hati..Cuma balim kg nanti aku kena cari Sifu ,nak tanya apa lagi yang kena letak dalam Rendang Besar..agar betul2 mjadi...yang aku buat nie..rasa ok..cuma warna je seakan2 rendang biasa.hehe

Mee Rebus Daging

Aku juga seorang penggemar mee rebus...Kalau di kg..biasanya aku akan beli bahan2 bagi mak buat..dalam diam2 menolong mak kt dapur..aku curi2 tengok la camana cara nak buat kuah mee rbus ni..emm..mmg banyak keje nak buat lau nak buat mee rebus nie...Mula2 nk kena rebus daging tu dulu...then air dia simpan utk buat kuah nti..then kena blend cilikering,bwg kecil n udang kering kecik kalau ada(lau xde xpe)...then kena rebus ubi kentang..blend pulak ubi kentang tu cmpur masuk dlm kuah...kena goreng kcg tanah pulak..blend kcg tanah tu masukkan ke dlm kuah..dah masuk smua bhn2 tu tggu la sampai masak..boh la sikit daun sup..agar wangi kuah mee rebus tu...dah siap kuah..leh la celur mee,sayur sawi,tauge n bahan2 lain sperti yang aku buat kat atas tu...hehe..slmt mncuba

Mee Udang...

nie pun..sama je mcm mee rebus tadi.cuma bezanya ..kalau mee udang nie..kuah dia..ambik kuah udang yg direbus ..kalau nak campur ngan daging pun sedap gak..sebab udang ngan daging..dua2 pun manis..nak pulak yg freshh...hehe

Mee Goreng mamak..

emm..nie pulak..kesinambungan dari jenis2 hidangan berkuah tadi...adakala aku juga suka akan keenakan rasa mee goreng mamak..xsusah nak buat..bbanding ngan hidangan berkuah tadi..Cuma kena pastikan bahan2 smua cukup..gerenti sodapppp..hehe

koay teow mamak..hehe...













Kuih Burger Malaysia..

Selain karipap..aku juga gemar makan kuih burger Malaysia nie..sebab kebiasaanya kalau di kg..inti dia sambal ikan bilis tu mmg sedap...kalau di Bulan Ramadhan [un ..pasti Kuih Burger Malaysia nie antara pilihan utama selain Karipap...Cuma aku belum master lagi nak buat kuih nie..spereti gambar diatas..nampak xbrapa menarik..Mungkin disebabkan adunan doh yang xbrapa cukup syarat...hehe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan