Catatan Popular

Ahad, 6 Mac 2011

JOM JALAN2 KE KG CHEH...


Pokok durian tepi kolam ikan aku...isi dia..perghhh..sedap gila.

.Buah2 dari pokok ni mmg Gred A....


Bagi yang pernah ke Kg Cheh...pasti tidak akan lupakan keenakan dan kelazatan Durian Kg Cheh...Itulah salah satu produk yang telah menaikkan nama kampung ini sejak sekian lama...Mungkin disebabkan durian-durian di sini ditanam di kawasan tanah berbukit yang menyebabkan kualiti buah nya juga tinggi. Baru2 ini aku telah pulang ke kampung dan sempat meninjau pokok2 durian di keliling rumah aku...Nampaknya tak lama lagi Musim Durian akan tiba...mungkin diantara bulan April -May 2011..memandangkan keadaan fizikal buah yang sebesar tapak tangan...
buah durian muda yang gugur..

Ok lah..lupakan ttg durian seketika..nanti kalau dah musim gugur nanti kita jumpa di Kg Cheh lagi..hehe..Jom kita jalan2 keliling kampung ni dan lihat rumah2 kat kg ni.Aku memulakan pjalanan aku dari Sekolah Kebangsaan Sultan Abdullah...Majoriti Penduduk2 Kg Cheh dan juga kampung2 sekitarnya seperti Kg Berchat,Kg Banggol Rendang,Banggol Nering,Bukit Cempedak,Bukit Geligis dan lain-lain bersekolah di sini.Arwah abah aku juga dahulunya bekerja di sini sehingga pencen.Memang sekolah ini terlalu banyak jasa dan kisah pahit manis nya buat penduduk2 kg ini.Pada ketika gambar ini diambil,kerja2 membina 2blok bangunan baru sekolah ini sedang giat dijalankan,kini bangunan baru tersebut telah pun tersergam indah.Cuma aku masih belum berkesempatan utk mngambil gambarnya

Pintu pagar SKSA.


Seterusnya,jom kita menghala ke hilir kampung...selepas sekolah ini letaknya Masjid Jamek Kg Cheh,masjid yang telah lama dibina ini menjadi tempat org2 kampung menunaikan solat jumaat dan juga aktiviti2 keagaaman..Sewaktu aku dikampung,aku juga pernah mnjadi bilal di masjid ini.Cuma kini setelah berhijrah ke Sarawak,aku jarang mendapat peluang lagi berjemaah di sini kecuali musim cuti sekolah dan Hari Raya saja
                                                                               Masjid Jamek KgCheh


                                                                                 Rumah Arwah Abg Chop

Ok ,rumah pertama yg aku singgah dlm siri jalan2 kg cheh nie ialah..umah Arwah Abg Chop@Yusof ..masa aku ambil gambar nie..arwah masih hidup..tapi xda dirumah kot..yg ada hanya lah isteri nya yg aku panggil Kak Mek ..Anak2 arwah smua dah besar2 n tgal berasingan sbb masing2 dah berkeluarga.

                                                                               Rumah Abang Bidin

Nie pulak...sebelah rumah Arwah Abg Chop tadi,rumah sepupu aku..Abg Bidin...rumah nie mmg banyak nostalgia bagi aku.Sebab dulu masa arwah Tok meninggal,kat sini lah jenzah tok dimandikan dan dikafankan..sebab masa tu keadaan rumah tok agak usang.La ni rumah tu dah xdak lagi...Then,masa aku kecik2 dulu ,slalu mari sini time musim manggis,sebab masa tu aku lah cucu lelaki yang besar pun..yang lain2 masih kecil2 lagi.Bila musim manggis,dapat la duit poket sikit dari hasil jualan buah2 manggis ni...Seingat aku ada 4pokok manggis tua di kawasan nie dan kesemuanya masih kekal sampai la nie.Tapi la nie,anak abg Bidin la yang kongker sebab dia cucu yang paling dekat...Aku dah lama dah pencen bab2 panjant manggis nie..hehehe

Rumah Arwah Abg Mat Ali Pngah Bidin

Dari rumah abg Bidin,kini menyuri jalan kecik yang dahulunya hanya jalan Tanah merah tapi kini dah bertar ..Ini pulak rumah Arwah Abg Mat Al...sebelum terbinanya rumah nie...dahulunya di tapak tanah ini ialah rumah Arwah TokWa dan juga Rumah Arwah Pakngah Bidin....Namun setelah kematian tok wa..arwah mat ali balik dok di kampung bsama Isetri dan anak2 nya...Isterinya Kak Chah,org Johor seorang yang amat rajin dan peramah..disenangi oleh penduduk kg...diorg masa tu mengusahakan perniagaan Tempeyek...dan tempeyek Kak Chah mmg top pada satu masa sehinggakan beliau dapat membina rumah baru ini..namun cerita selepasnya aku xbrapa ingat kerana aku berhijrah lagi..dan aku hanya mendengar berita kematian Arwah Abg Mat Ali ..selepas kematiannya ..KakChah tidak lagi tinggal disini..sebab tu rumah ini terbiar mcm tu saja...huhuhu


Rumah PakChu Junus

Ini pula,rumah PakChu Junus..antara golongan orang lama yang masih hidup ketika ni.Pada masa gambar ini diambil,arwah Makchu masih hidup.Seminggu selepas gambar ini diambil Makchu meninggal dunia.Alfatihah utknya dan semoga drohnya ditempatkan dikalangan org2 yang beriman.Pakchu seorang yang berpengaruh dikampung cheh.Beliau mengusahakan kedai runcit didepan rumahnya.Pada masa aku kanak2..disini lah tempat aku dan kawan2 membeli jajan2 dan sebagainya.Anak Pakchu,Zainal@Curut merupakan rakan karib ku sewaktu kecil.Aku juga agak rapat dengan keluarga ini.Setiap hari raya,pasti aku akan datang beraya di sini bersama kawan-kawan

RumahArwah Maklang Ti

Ini pula..rumah mak sudara aku..arwah maklang tie...arwah berkahwin dengan arwah bapa saudara ku Che Kassim dan berpindah ke sini.Dulu2 rumah diorg ,depan umah Pngah Bidin..aku masih ingat lagi rumah tu..ada pokok asam jawa besar tempat kami sering mengutip buah2 asam jawa yang gugur.Arwah MAkLang meninggal pada tahun 2010..kini rumah ini didiami oleh anak perempuannya KAkRohaya bersama keluarganya

Rumah MakNgah Minah

Ini pulak..rumah arwah PakNgah Awang Hj Mat Ali...abang kepada chuMAn..arwah telah lama meninggal,dan kini rumah ini hanya didiami oleh makngah Minah dan anaknya yang sebaya aku..MAil..Pada masa dahulu..arwah Pakngah Awang dan Makngah mengusahakan kedai makan di teoi sungai depan kedai Arwah Plong Talib..aku masih ingat ketika itu perniagaan Pakngah n Makngah maju skali..menu utama kat kedai tu ialah..MeeRebus...masa tu kalau cakap MeeRebus Pngah Awang..smua pun tau..hehe..harga masa tu baru Rm1.00 sepinggan...murah kan...Tapi kedai makan diorang nie biasanya laris time musim durian la slalunya..sebab time tu mmg org akan pegi makan punye sebab duit banyak...lagipun itu lah satu2 nya kedai makan yang ada di kampung pada waktu tu..

Rumah Abg Lee n Kak Gayah

Nie pulak,rumah Abg Lee n KakGayah...KakGayah adalah kawan mak..manakala abg lee pulak..seorang tukang rumah dan jugak tukang masak jika ada kenduri kendara di kampung...Kedua2 mereka amat disenangi di kampung nie disebabkan kerajinan mereka disamping sikap mereka yang peramah dan suka menolong..

Rumah Arwah PakSu Mat Isa

..i pulak..rumah peninggalan Arwah PakSu mat Isa...aku xbanyak ingat sangat ttg arwah..sebab aku xberkesempatan bjmpa arwah semasa hidup..tapi anak2 arwah lah yang menetap disini .Sekarang,,rumah ini didiami oleh PakSu Ganu(menantu) bersama keluarganya

Rumah Jue

Nie pulak..rumah Jue anak arwah PakNgah Hussin Pakda Omar..Jue nie kawan kakak aku..Tak banyak aku tahu pasal dia..sebab lama xjumpa dia..kalau jumpa pun sekali sekala time cuti jer..hee

Empang@Pang Kg Cheh

Ok..struktur binaan di atas ini ialah empang atau dikenali sebagai Pang Sg Cheh..Memang banyak kisah disebalik empang nie..Tapi cukup lah aku critakan sebahagian daripadanya saja...Dulu masa aku kecik2..disinilah tempat kami mandi manda dan bermain disini petang2...Ini kerana disini airnya agak dalam ketika empang ditutup dan kawasannya agak luas ..Tapi rasanya skg,dah xada lagi budak2 mandi disini...kawasan nie pun dah dinaiki semak samun sebab xda orang jaga...Dahulu Empang nie dijaga oleh sepupu aku..Arwah Abg Udoh...

Rumah Awang PakNgah Hussin

Ok..ni pulak rumah sebelah rumah Jue tadi...Rumah abg dia ..Awang atau nama sebenarnya Zamri bin Hussin..LEbih dikenali dengan nama ..Awang...hehe...Beliau bekerja sendiri..seorang yang serbaboleh...tukang rumah,pemotong kayu,penggali kubur,dan bermacam-macam lagi pekerjaan yang dibuatnya..Dahulu semasa hidupnya..arwah abah aku sangat kamcing dengan awang..xtahu kenapa..he..he..Yang pasti,aku pun skg ni slalu kalau balik cuti pasti akan ke sini..bjumpa kawan2...borak2..

 madrasah Kg Cheh Seberang

Nie pulak..Madrasah atau Balaisah Kg Cheh Seberang..tempat org2 Kg cheh hilir beribadat dan mnjalankan aktiviti2 keagaaman dan sebagainya...Dulu2 Arwah Paklong lah yang selalu jadi imam di sini memandangkan beliau merupakan Guru Alquran di kampung..namun kini setelah ketiadaan Plong..TokChik hj Rashid pula yang mengambil alih...kebiasaanya madrasah ini dikunjungi ramai pada ketika Bulan Ramadan,ada majlis2 agama,dan juga sembahyang Hari Raya...Aku juga dulu sekali sekala pernah bersembahyang disini ketika kecil..ada kelas mengaji alquran di sebelah petang...

Rumah Arwah PakNgah Seng.

Nie pulak..sebelah rumah Awang tadi..Rumah Arwah Pakngah Seng  Atau nama sebenarnya Husin bin Omar..Ketika hayatnya.arwah PakNgah seorang bilal di Madrasah Kg Cheh dan juga seorang Tukang Masak ketika majlis kenduri di kampung. Kini rumah ini didiami oleh MakNgah Siah sahaja memandangkan anak2nya semua sudah berkeluarga sendiri
Ohya..ada sikit kenangan kat rumah nie..dulu masa zaman kanak2..kami selalu bermain di halaman rumah nie sebab luas..main guli,gasing,main tuju tin,polis sentry dan lain2 lagi..hehe

Rumah TokChik Hj Rashid

Rumah TokChik Hj Rashid terletak bersebelahan madrasah...disebelah kanan rumahnya ialah rumah anaknya Mat Deris...dulu2 pun masa zaman kanak2 aku dan kwn2 slalu bermain guli disini dan juga bermain basikal bersama anaknya Mat Jemi..hehe..kini smuanya dah berkeluarga

Rumah MakLang Robah

Rumah maklang robah nie terletak di tepi sungai Cheh..di zaman kanak2 aku dulu ..kami ada jugak sekali skala mandi di sungai blakang umah maklang nie...aklang Robah dulu berniaga kedai makan jugak dengan arwah suaminya Arwah Plang CheLah...aku masih ingat wajah arwah Plang...kini hanya maklang sahaja tggal di sini bsama anak cucunya...

Rumah MakTam Piah

Ini pulak rumah mak saudara sebelah arwah abah aku...arwah suaminya dulu PakTam Chin adalah sepupu...DAhulunya hanya sebuah rumah sahaja di sini iaitu Rumah Arwah TokLong atau lebih dikenali dengan Pan Saba...Namun setelah kematian Pan saba..rumah pusaka tersebut telah dipecahkan kepada 2bahagian...Bahagian depan didiami oleh Pakjang Id dan keluarganya manakala Maktam Piah mendiami bahagian belakang rumah tersebut. Dahulunya kawasan halaman rumah ini agak luas..menjadi tempat permainan aku dan kawan2...lepas bermain..terus kami beramai2 akan terjun ke sungai di seberang jalan rumah ini...mmg best...


Rumah Pakjang ID


Yang nie..rumah Pjang id...sebelah rumah Mtam Piah tadi...asalnya ini adalah bahagian depan rumah TokLong Saba yang telah diubah suai...halaman rumah ini yang dahulunya menjadi tempat aku dan kawan2 bermain juga kini dah bertukar menjadi Kedai Tomyam..huhu..terlalu cepat masa merubah segalanya...
Kedai Tomyam@Siam..Kedey Abe


Ini adalah pemandangan dari jalan keluar Kg Cheh Seberang ke jalan besar..Dahulunya kalau xsalah aku ada pokok kelapa dan pokok rambutan kat sini.Lori kepala merah tu lori PokDeng...hehe...dulu2 ada Markas PAs kt situ..aku slalu gi smbhyg terawih kat situ..la ni dah xdak..mungkin nak dibuat baru kot..Bus Stop ni pun banyak kenangan buat aku..masa zaman skolah dulu..sini lah tempat kami lepak2 kalau hari cuti...hehee

Rumah Arwah Tok Guru Hj Mahmud

Ini pula adalah rumah Arwah Tok Guru...ArwahTok Guru adalah seorang yang alim dan disegani dikampung ini ketika hayatnya..Arwah banyak menghabiskan masanya mengajar Agama kepada penduduk kampung dan juga pnduduk sekitar kg ini...Tak banyak yang aku tahu tentang arwah..kerana aku hanya sempat berjumpa dengan arwah sewaktu aku masih di alam persekolahan...Tapi yang aku ingat,memang dulu2 setiap hari Isnin..kawasan rumah ini dipenuhi dengan kereta2 org yang datang belajar denganArwah tok Guru...Kini Rumah ini didiami oleh isterinya Tok Chik Chik




Last skali...Inilah rumah aku...hehe rumah peninggalan arwah abah utk kami sekeluarga...walaupun kecik dan xseberapa...di sinilah aku membesar dan banyak kenangan pahit dan manis dalam hidup aku di sini....dulu rumah nie meriah skali dengan tawa hilai kanak2 dan penghuninya...Namun kini..masing2 dah berkeluarga...jadi tinggallah mak dan adikku yang bongsu saja menghuni rumah nie...aku jugak..sering balik melawat mak jika cuti skolah...
Bersambung...................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan