Catatan Popular

Sabtu, 18 Februari 2012

TOKCHEY THE LEGEND.............

Salam...Jupak lagi smua warga Kerabat yg dirahmati Allah s.w.t...
Kali ni..aku nak berkongsi cerita tentang seorang tokoh Kg kita yg telah sekian lama berbakti serta banyak menyumbangkan jasanya kepada org2 kapung....xkira lah..baik di kapung Cheh,mahu  dpung di kapung2 laing...bila sebut ja nama Tokche..smua org keney....Yang aku tahu..Nama tokchey yg sebenar ialah MAT ISA BIN YAAKOB...pasey tu org panggey dia Tokchey Pakcha@Pokcha...tapi kita hat lapeh bawah2 ni panggey tokchey dah la..lagi sedat denga...aku xingat brapa umo tokchey sbenarnya pasey aku xbesa tgk ic dia..hehe
Baiklah...aku membesar ketika era 80an...mgkin hat ada dalan geng kerabat ni sbaya ngan aku..hat lapih2 muda pung pasti ada cerita dan kisah yang tersendiri dgn tokchey yg kita sayangi ni...Masa dulu2 kluarga aku susah...umah xdak paip...jadi..sungey TokChey lah tmpt aku dan kluarga mandi serta mngambik air utk diminung dan pelbagai lagi...Satu lagi..masa dulu2..umah tokchey hat la ni tu xdak lagi..umah dia hanya lah berdindingkan buluh dan beratapkan nipah...sejuk umah tokchey nie...umah dia pung xdak lapu...masa tu hanya pelita ayan ...umah tokchey didiami oleh mereka 3beranak..tokchey..tokchik dan cucunda kesayangan mereka..Mizan...tokchey nie kerja dia biasa lah ..kerja kapung...apa pung dia buleh buat masa usia dia di era 80an dulu..menebas derian..bercucuk tanan...tokcey ada kebung derian di Berchat..kalau musing derian..dia akan ajak kami gi tdo kat dango dia...best...ada carok tepi sungey tu...
Oh..bab umah tokchey xhabih lagi...ok..dulu2 masa era 80an..umah tokchey ni la port org muda2 lepak bila ujung mggu...sghenok lepak umah tokchey pasey tokchey sporting..smua budak2 muda respek tokchey...kami akan lepak di siitu xkira masa...pagi,petang,siang ,malan...bak kata..umah tokchey lah rumah ke2 kami smua...sapa2 nak basuh mutu..gi umah tokchey..sapa2 nak guting rambut..gi umah tokchey...aku pnah gak jadi tukang guting masa muda2 dulu..free ja...hehe...sapey ada hat basuh kreta pung di sungey tokchey...meriah sungguh masa tu...air sungey pung bersih masa tu..xdak tahik sangat..skali skala tu jupak gak la hat sesat2..hehehe
Tokchey ni...dia ada pnyakit...adakala kalau tertekan..dia akan jadi srupa org hilang ingatan..tapi dia bukan gila seperti mana yg setengah2 org ingat...bagi aku..tokchey seorang yg normal..mungkin akibat tekanan hidup mnyebabkan dia jadi tertekan..kdg2 aku kesian kat dia wpun tua..tapi masih perlu kayuh besika gi cari rezki..tokchey ni rajing...dia suka tahan bubu..dulu2 ada lombong kat bukek senduk tu..dia slalu gi tahan bubu kat sana..xpun dia tahan kat sungey...bila dapat ikan..dia akan juey ikan2 tu kat sapa2 yg nak...mak aku adalah antara pelanggan setia tokchey,,,,slalunya mak akan bagi 2-3ringgek kat tokchey...cukup utk belanja tokchey 2-3hari..dulu2 barang murah xsrupa la nie....
Berbalik pada arwah tokchik..tokchik pung seorang yang baik dan rajing..cuma adakala mulut dia laser sikik...kadang2 kami kena tepik ngan dia pasey dok lepak lama sangt umah dia...mmg salah kami pung...tokcik ni dulu2 dia juey ubat2 mcm minyak anging,bedak sejuk dll dari rumah ke rumah...malan pulak dia akan menganyam atap rembia utk dijual..begitu lah ruting hdup tokchik dan tokceh yg kita kasihi...Mizan pulak..dulu2 masa muda..dia xbekerja...slalu dok umah ja...tapi tokchey dan tokchik sangat sayang pada mizan...bagai menatang minyak yg penuh dijaganya Mizan itu..sapey kami pung xbrani nak kaco Mizan..takok kena tepik ngan Tokchik...tokche ok..dia ok ngan kami...
Bila musim derian..tokchey sangat pemurah...dia slalu ajak kami gi dango..teman dia kutik buah..pastu dia akan blanja kami makan..macan2 dia blanja kami...ais kering,,mee rebuh pngah awang dll....kadang2 dia ajak kami kayuh besika gi Cakat Jering..gi jalan2 katanya...dalan pokek ada la 5ringgek...kakakak...kami bodo lagi masa tu..wpung xdak duik...saja gatey nak ikuk tokchey pasey kami tahu dia akan blanja kami...hikhik...
Bagi Aku tokchey sangat pemurah ngan kanak2...masa dulu2..antara kami..yang paling rapat ngan tokchey ialah PA'IK anak Pakteh Yek...Paik la paling tokchey suka..mungkin pasey paik henseng sikik kok..hehehehe..tapi smua pung tokceh sayang macan cucu2 dia...xbesa kami kena marah ngan tokchey...tu lah yang aku ingat.....
Bersambung part 2...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan